10 procent stijging van langdurig zieke werknemers sinds 2022

Sinds 2022 is het aantal werknemers dat langdurig ziek is of arbeidsongeschikt geraakt met 10% gestegen, terwijl het aantal werkenden slechts met 4% toenam. Hierdoor staan nu meer dan 900.000 mensen langs de kant, wat voor een disbalans zorgt op de arbeidsmarkt.
Dit meldde de website nu.nl op haar website. Dit om precies te zijn op donderdag 18 juni in het jaar 2026. Dit alles in de vorm van een online artikel. We haalden er een paar punten voor je uit.
De stijging leidt tot hogere werkdruk en lagere productiviteit, vooral zichtbaar in de zorgsector. De oorzaken hiervan zijn onder andere vergrijzing, de hogere pensioenleeftijd, de nasleep van de coronacrisis (zoals longcovid) en stress- en burn-outklachten, vooral bij jonge vrouwen.
Naast langdurig verzuim is ook het korte ziekteverzuim licht gestegen in sectoren met hoge werkdruk, zoals de zorg en industrie.
Experts benadrukken dat het moderniseren van de loondoorbetaling en gerichte begeleiding essentieel zijn om werknemers sneller weer aan het werk te krijgen.
Het kabinet wil 6,8 miljard euro besparen op sociale zekerheid, inclusief de WIA, wat tot conflicten leidt met vakbonden.
Aanpassingen in de WIA worden gezien als noodzakelijk om arbeidsongeschikten beter te ondersteunen en re-integratie te stimuleren.
De arbeidsmarkt blijft krap, vooral in sectoren zoals zorg, onderwijs en techniek. Tegelijkertijd neemt het aantal banen af in beroepen zoals softwareontwikkeling en vertaling.
De werkloosheid is verder gedaald tot 3,9% onder alle leeftijdsgroepen. Met name jongeren willen wel meer werken, maar krijgen daar niet altijd de kans toe.
(Bron: nu.nl / deepai.org)


















